2021. már 30.

Márciusi balkonmesék

írta: Magház Hálózat
Márciusi balkonmesék

Írta és fotózta: Kemes Fanni

Tavaly hónapról hónapra írtam a kis fővárosi balkonkertünk alakulásáról, és örömmel jelentem, hogy idén is folytatódik a balkonmesék sorozat immáron a harmadik városi kertész szezonunk megörökítésével. Sokat gondolkodtam, hogy tudok-e majd újat mondani a tavalyiakhoz képest, de végül arra jutottam, hogy minden szezon olyan mint egy fehér lap; változtatok korábbi dolgokon, és kipróbálok egy csomó újdonságot is.

Idén például nem termesztek mini paprikát. Ennek két oka is van: tavaly rengeteg termés maradt éretlen, másrészről pedig szuper paradicsom magokhoz jutottam, és ezekből kettőt is szeretnék kipróbálni az erkélyen. Csak folytonnövő fajta jöhet szóba, és az egyik mindenképpen koktél paradicsom lesz, mert ez a termés méret jól teljesített balkon körülmények között. A másik fajtával kísérletezem, mivel a Dark Galaxy impozáns mintájú bogyója közepes méretű, és nem biztos, hogy jut majd nekik elég napsütéses óra, hogy megérjenek, de majd meglátjuk. A két paradicsom közé pedig egérdinnyét tervezek, hogy legyen valami izolációs akadály közöttük, és nem mellesleg csábít ennek az aprócska görögdinnye kinézetű uborkaszerűségnek az ígérete. Emellett fellógatható cserepekbe folytontermő balkoneper-palánták kerülnek. Tavaly a belvárosban láttam az egyik régi bérház ablakában egy ilyen epertől roskadozó felakasztható cserepet és már akkor elirigyeltem az ötletet. A paradicsomot és az egérdinnyét már palántáztam, várom, hogy kibújjanak, az epreket pedig már elültettem, így ezen a fronton minden halad a maga útján.

cserepek.jpg

Minden évben kicserélem a cserepekben a földet palántaültetéskor. Az elmúlt két szezon előtt a kimerült földbe tulipánhagymákat dugdostam, így tavasszal volt mire várni, idén azonban egy első vetést ütemeztem be kísérletképpen. Pár centi friss földet halmoztam a cserepekben lévő föld tetejére, majd magokat vetettem bele még február végén: egy cserépbe francia retket, másik háromba pedig tépősalátát. A min-max hőmérővel nyomon követtem az éjszakai hőmérsékletet, és egyik éjjel sem fagyott, pedig a leghidegebbnek ígérkező éjszakákon még fátyolfóliát húztam a cserepek fölé a biztonság kedvéért. Lassan indult a fejlődésük, de a balkonon minden lassabban fordul termőre, mint egy kiskertben.

retkek.jpg

Március végére megérkezett a tavasz, a piacon újra van medvehagyma, snidling, turbolya, megtaláltam az első kucsmagombákat, a hagymás virágok virágoznak. Remélem a melegedő nappaloknak köszönhetően lesz egy remek retek és saláta szüretünk a paradicsomok kiültetése előtt. Legközelebb beszámolok majd ennek alakulásáról.

tavasz_maghaz.jpg

Ha érdekesnek találtad ezt a bejegyzést, kedvelj minket Facebookon, nézz körül az Instagramunkon vagy látogass el a honlapunkra!

Szólj hozzá

kertészkedés önkéntesek Budapest noparakert balkonmesék 2021