2020. dec 15.

Gombatermesztés otthon

írta: Magház Hálózat
Gombatermesztés otthon

Írta és fotózta: Gagyi Andrea

Ahogy ősszel nyugovóra tért a kert és beszorultam a lakásba, előkerült régi vágyam, hogy kipróbáljam a gomba otthoni termesztését. Gondolatban már sokat játszottam vele, és annyira hiányzott a kert meg a növények, hogy úgy határoztam belevágok a kísérletbe.

Fél órányi vezetés után megérkeztem a gomba telepre, ahol dobozos vagy zsákos kiszerelésben lehet megvásárolni a gombakultúrát. Többféle gombafajból lehet választani, de én az egyszerűség kedvéért a csiperkét választottam zsákos kiszerelésben.

Vásárláskor elláttak egy használati utasítással is, amely mint kiderült igazán egyszerű és minimális munkabefektetést igényel. Hazaérkezés után azt kellett eldöntsem, hogy hol tárolom magát a zsákot, mivel az ideális hőmérséklet a gombák fejlődéséhez 16-22 fok között van. A pincét ezért így télen kizártam és a lakás egy hűvösebb, de nem hideg pontján helyeztem el a zsákot.

A termőzsák két részől áll, egy átszövetett csiperkegomba komposzt alapból, amelyre rá kell morzsolni a takaróföldet, majd nagyon óvatosan megöntözni. A munka része itt be is fejeződik, már csak türelmesen kell várni és szüretelni!

3 hét elteltével a gombafonalak beszőtték a földet és megjelentek az icipici gombakezdemények.

img_1568.jpg

Két nappal később megjelent az első igazi gombafej. Kezdetben a száruk vastagabb, mint a kalapjuk:

img_1578.jpg

Pár napra rá már egy egész sereg kis gomba fejlődött ki:

img_1587.jpg

Pontosan egy hónappal a projekt megkezdése után már bőven önti magából a zsák a gombákat, csak győzze az ember szedni:

img_1600.jpg

Igaz a mondás, miszerint úgy nő, mint a gomba: egy pici gombakezdeményből 2-3 nap alatt teljesen kifejlett, szedhető gomba fejlődik ki. Amint az ember leszedi a nagyobb fejeket, a kisebbek nekilódulnak és ismét lehet szüretelni.

Ki kell emelnem, hogy álomszerű, hófehér gombák teremnek, melyek főzés közben sem barnulnak úgy meg, mint a bolti gomba és a textúrájuk is sokkal rugalmasabb, megtartja a roppanósságát.

img_1605.JPG

img_1604.jpg

A tapasztalatomat összegezve mindenkinek ajánlanám, hogy próbálja ki az otthoni gombatermesztést:
minimális energiabefektetést igényel

  • a bolti ár töredékébe kerül
  • felhasználás előtt, frissen a szükséges mennyiséget szedhetjük le
  • megspóroljuk a műanyag csomagolást
  • lehet gyönyörködni a kis gombák fejlődésében

Én magam felbátorodva a sikerélményen majd folytatom kísérletemet a többi gombafajtával, saját alapanyag beoltását csírával és ha kerül egy megfelelő farönk tavasszal, akkor a megpróbálom a faanyagra történő oltást.

Ha érdekesnek találtad ezt a bejegyzést, kedvelj minket Facebookon, vagy nézz körül a honlapunkon!

Szólj hozzá

érdekesség gomba gyakorlati tippek