2021. feb 16.

Noparakert 13. rész: Csírapróbák

írta: Magház Hálózat
Noparakert 13. rész: Csírapróbák

Írta és fotózta: Pandur Zsanett

Egy rövidke élménybeszámoló az idei csírapróbáimról.

A csírapróba arra jó, hogy ellenőrizzük a vetőmagjainkat, élnek-e még, csíraképesek-e. Ez főleg akkor lehet fontos, ha:

  • érzékeny/rövid életciklusú magokról van szó;
  • bizonytalanok voltak a tárolás körülményei, ismeretlen eredetűek a magok;
  • régóta tárolt magokról van szó;
  • eladásra vagy továbbadásra kínált magokról van szó.

A csírapróbával megtudjuk, hogy mire számítsunk majd, amikor a magok földbe kerülnek.

A kivitelezést tekintve két nagyon egyszerű módszert használtam:

  1. Kis hajtatóedénybe földet raktam, ebbe vetettem el a magokat, mintha palántáznék.
  2. Használt fagyisdoboz peremes tetejére fektettem pamutvattát. Ezt bevizeztem, hogy átázzon, aztán erre fektettem a magokat. Ablakpárkányon tartottam csírázásig, aztán megszámoltam, hogy hánt %-a kelt ki a magoknak.

Az eredményeket a képeken láthatod.

1_2.jpgMalabárspenót kapaszkodik a támvesszőre. Ez az egy mag kelt ki 8-ból, ami bizony gyenge teljesítmény. Itt majd a vetésnél úgy kell kalkulálnom, hogy bőven túlvessem.

A malabárspenót melletti helyet kihasználva paprikamagot is vetettem. Ez az egerági narancssárga paprika, amit idén tartottam először, ezért úgy véltem nem fog ártani egy próba. Itt 100%-os arányban keltek a magok, úgyhogy jól sikerült a magfogás. :)

3_1.jpg

2_2.jpg

Napraforgómagok. Ezeket azért próbáltam ki, mert már legalább 2 éve üvegben tároltam őket változó helyszíneken. Nem voltam benne biztos, hogy nem kaptak-e hőgutát a nyarak folyamán. Végül kb. 75%-os arányban keltek, ami elég jó. A biztonság kedvéért majd 2-2 szemet vetek belőlük, aztán ritkítom, ha kell.

4_2.jpg

Sonkatök magjai. Tavaly rettenetes évünk volt, a sütőtökök szinte egyáltalán nem keltek ki, de ahol igen, ott sem nagyon volt termés. Így aztán a télen barteroznom kellett a sütőtököt. Három helyről érkeztek tökök, mindegyikből fogtam magot. Utólag hibaként értékelem azt, hogy vegyesen raktam el őket, mert mint kiderült, kb. 40%-ban csíráztak. Valószínűleg voltak tökök, amik még éretlen állapotban maradtak. Ha mindet külön tároltam volna, akkor most lenne egy adag jó magom, a többit meg a tyúkoknak adhatnám. Ehelyett majd 3-3 magot vetek minden fészekbe. (A fajtafenntartás szempontjából a sonkatök származása még ismeretlenül is jó eséllyel biztonságos, mivel a Cucurbita moschata faj tagja, aminek további tagjait hazai kiskertekben nem szoktak termeszteni.)

5_2.jpg

6_1.jpg

A nagy kedvenc: mák magok. Még sosem láttam őket csírázni, úgyhogy már megérte. :) Ezek jó arányban keltek, nem számoltam ki pontosan, de ránézésre jó, a mákot meg úgysem tudja az ember elég ritkásan vetni. :)

És olyan is volt, ami bizonyította, hogy ezért is érdemes csírapróbát tenni. Szilicei szója és holdbab magokat találtam az egyik dobozban. A szója talán 6 éves lehetett, a holdbab is legalább 3, némileg hányattatott tárolási történelemmel. Ezek sajnos nem élték túl az elmúlt éveket. Miután az első adag nem kelt ki, újra megpróbáltam, de abból sem lett semmi. Megkíméltem magam egy fölösleges várakozástól a kertben. :)

 Ha érdekesnek találtad ezt a bejegyzést, kedvelj minket Facebookon, vagy nézz körül a honlapunkon!

Szólj hozzá

kertészkedés magok Hosszúhetény tájfajta noparakert gyakorlati tippek