2021. sze 22.

Nyár végi szüret a balkonkertben

írta: Magház Hálózat
Nyár végi szüret a balkonkertben

Írta és fotózta: Kemese Fanni

A nyár végi szüret a balkonon abból állt, hogy időnként leszedtem egy-egy maréknyi finomságot a hónapokon át nevelgetett növényekről. A tavalyi szezonhoz képest jóval kevesebb termést, de cserébe annál több tapasztalatot gyűjtöttem. Amikor egy négy négyzetméteres balkon a lépték, az ember nem vár hatalmas hozamot, így végső soron nem keseredtem el.

Az egérdinnye volt a balkon sztárja ezen a nyáron. Két cserépben, hét tő fejlődött és őrületesen futott a támasztékrendszeren, sőt a macskahálón is, ami méginkább kedvezett a kacsoknak. Tényleg finom citrusos-uborkás íze van az egérdinnyének, és tényleg jól szórakoztam a termések fejlődésének megfigyelése közben. Magot is fogtam a szemekből, illetve megpróbálom átteleltetni a szezon alatt kifejlődött karógyökereket, így ha minden jól megy, jövőre repülőrajttal kezdhetik majd a tavaszi szezont.

img_20210906_223104_002.png

A paradicsom idén katasztrófa volt. Lehet, hogy keresztbe porzódott magot kaptam és ültettem, mert az indigo pear parik inkább bokrosodtak ahelyett, hogy futni kezdtek volna a karókon. Volt olyan tő, amelyen egyetlen pari sem fejlődött, egy másikon meg a bogyók nem is hasonlítottak a képeken szereplő termésre. Amit leszedtünk, az viszont nagyon finom volt.

img_20210906_223104_048.jpg

A folytonnövő balkoneprek is belehúztak nyár végére, és elkezdték ontani a pici epreket. Mindig meglep, hogy a szamóca szezonális gyümölcs szeptemberben. Pár éve sikerült kifognom egy kofát a piacon, aki saját kertjében nevelt apró, de extra finom szamócát árult. Most csak pár szem nyár ízű eprünk lett, de ennek is nagyon örültünk.

img_20210906_223104_038.jpg

Macskamentából rengeteg magot fogtam, és a leveleket is szárítom, hogy Mamusznak legyen télre belőle. A bazsalikom viszont hiába virágzik, nem hozott még magot, meglátjuk, hogy mi lesz belőle.

img_2173.jpg

Ami igen különös számomra, hogy rengeteg beporzó jár az utóbbi időben a balkonra, azonban mostanra már nincsenek virágzó növények. Lehetséges, hogy így volt ez a korábbi években is, de akkor még nem tűntek fel. Mérlegelem, hogy néhány cserepet jövőre teljesen a virágoknak szenteljek.

Ami az őszi terveket illeti, már két cserépbe elvetettem francia retket, felbuzdulva a tavaszi sikereken. Meglátjuk, meddig jutnak, most, hogy a hideg és sötétebb napok közelednek. A rijekai piacon beszerzett lila héjú fokhagymával pedig kísérletbe kezdek: az egyik cserépbe ültetek belőlük néhány gerezdet, hátha kora nyárra balkon körülmények között is lesz belőlük valami.

Összességében sajnálom, hogy a paradicsom nem jött össze idén, de örülök, hogy az egérdinnye megmentette a szezont, és valami újat ki tudtam próbálni. Azt nem várom, hogy a retkek olyan jól teljesítsenek, mint tavasszal, de nagyon kíváncsi vagyok, hogy meddig jutnak el. Folytatás következik.

Itt a Magház blogján időnként beszámolok a kis fővárosi balkonkertünk harmadik szezonjáról a balkonmesék sorozatban.

Ha érdekesnek találtad ezt a bejegyzést, kedvelj minket Facebookon, nézz körül az Instagramunkon vagy látogass el a honlapunkra!

Szólj hozzá

kertészkedés önkéntesek Budapest noparakert balkonmesék 2021