2024. júl 10.

Június végén a kiskertben

írta: Magház Hálózat
Június végén a kiskertben

 Írta és fotózta: Lajosné Bartalis Kinga

Hónapról hónapra követhetitek nyomon Kinga (lelkes Magház Kiskövetünk :) ) változatos kertjének növekedését, küzdelmeit, sikereit. Nézzük, hogyan alakult a "csigahadjárat", milyen érdekes fajták bukkantak fel a nyári kertben és mi készült a mángold szárából!

Ismét eltelt egy hónap. A májushoz képest a június meglehetősen nyugalmas volt veteményes szempontból. Persze úgy is mondhatjuk, hogy kevésbé sikerült kijutni a kertbe az egyéb tűzoltásra váró feladatok miatt :) Mindenesetre némi gyomláláson, heti paradicsomkacsolás/kötözésen, néhány saláta- és mángold/céklapalánta kiültetésén, pár sor zöldbab vetésén kívül sok mindent nem csináltam. Hála Istennek a fő dolgok mennek maguktól.

Nálunk sok eső esett ebben a hónapban, volt egy különösen kirívó éjszaka, amikor egyszerre 51 mm csapadék zúdult le. Sokat aggodalmaskodtam még a szezon előtt, hogy hogyan fogok tudni locsolni. Eddig egyetlen egyszer használtam a slagot, ezen kívül csak a gyerekmedence vizét hordtam hátra pár nap alatt a salátákra és az uborkákra. A paradicsomokat pl. még egyáltalán nem kellett megöntözni. Viszont a július már nem ígérkezik ilyen szerencsésnek. A csigahadjárat valószínűleg a meleg miatt mérséklődött. Esős időben kimenve látszik, hogy vannak továbbra is bőven, de már nem százasával, és most a palántáim helyett a málnát nyalogatják. Sose gondoltam volna korábban, hogy ilyen van, de akár másfél méter magasságban is találok csiganyálas gyümölcsöt. A poloskák egyelőre még nem indítottak hadjáratot, de már gyülekeznek.

Íme a szokásos látkép:

1_2_1.jpg

Azt nem is írtam, hogy a leggyakoribb tevékenységem a nézelődés, ami gyerekkel és gyerekmentesen is végezhető :). Ezt különösen sokat gyakorlom mostanában a 6. ágyásban, ahol a paradicsomok növekednek. Gyönyörűek. Vajon melyiket kóstolhatjuk meg először?

2_2_1.jpg

                                        Ökörszív paradicsom

3_1_1.jpg

                                       Brad’s Atomic Fusion

4_1_1.jpg

                                          Kellog’s breakfast

5_1_1.jpg

                                          Donatellina

6_1_1.jpg

                                         Sárga körte

Az 5. ágyásból lassan már szedhetjük a paprikát, sőt padlizsán is kacsintgat már. Az egyik fajtából (Meronda) megjelöltem néhányat, amik még akkor virágoztak, mikor a másik még nem. Nagy dilemmában vagyok, hogy megtartsam-e őket magfogásra. Most végzem a Magház Egyesület tanfolyamát, ahol sok érdekes dolgot megtanulhatunk a magfogásról. Pl. azt eddig is tudtam, hogy az általunk éretlenül fogyasztott padlizsán még nem alkalmas magfogásra, de az már elgondolkoztató, hogy ha a jelölt terméseket rajta hagyom a bokron, akkor csökkenhet a hozam, mert azt gondolhatja a növény, hogy már megcselekedte, amire rendeltetett.

7_1_2.jpg

                                   Hamik-paprikák, nagyobbak lettek, mint vártam

8_1_1.jpg

                                     Az egyik jelölt Meronda-padlizsán 

A 4. ágyásban nagyon szépen növekednek a tökfélék. Rántott cukkinit már többször is ettünk, nagy kedvenc nálunk, szinte korlátlan mennyiségben képesek vagyunk bepusztítani, főleg a szezon elején. Én sütőben sütöm. A Golden marbre patisszon is alakul. A fekete babjaim és a kukoricák is növekednek, bár elég későn vetettem őket. Az ágyás végében a virágos káoszban már virít a bíbor kasvirág, ami most egyértelműen a kert szépség-
fénypontja. 

9_1_1.jpg

                                        4. ágyás

10_1_1.jpg

                                          Black Beauty cukkinik szedés előtt

11_1_1.jpg

                                            A Golden marbre patisszonok még kicsik

12_1_1.jpg

                                            Fekete babok

13_1_1.jpg

14_1_1.jpg

A 3. ágyásról a májusi ormányosraj-támadás után leszedtem a fátyolfóliát, mondván, hogy úgysincs sok értelme, ha bent vannak. A brokkoli sajnos mind tönkrement, a karalábék viszont szépen magukhoz tértek. Ez a superschmelz fajta nem fásodik el miközben nagyra nő. A júniusi óriás káposztáim bizony távol vannak az óriástól, de legalább élnek. Nemsokára kiszedem őket, és céklát ültetek a helyükre. A retkek helyén nyárra is javasolt salátafélékkel próbálkozom, pl. Little Gem római és a Maravilla de Verano. A korábbi saláták helyére, Stanley zöldhüvelyű zöldbabot vetettem. A brokkolik helyére egy sor cékla és egy sor mángold-palánta került. A korábbi mángoldok gyönyörűek, pedig sajnos egyszer egy őz lefűnyírózta őket. A Magházas tatai tájfajta zellerek is szépen alakulnak.

15_1_1.jpg

                                  3. ágyás

16_2.jpg

A repceormányos-támadás után magukhoz tért Superschmelz karalábék, némelyiken csigafurat is látszik

17_1_1.jpg

Nyári saláta-próbálkozások: Maravilla de Verano, Little gem római, Redin tölgylevél, cikória, 4 season wonder; jobbra 1 sor csíkos cékla palántáról két időpontban vetve

18_1_2.jpg

Vörös mángold és cékla palánták, mellette a júniusi törpék :)

19_1_1.jpg

A mángold a kedvenc növényem idén is

20_1_1.jpg

Magától nőtt tölgylevél saláta virágzik nemsokára

A 2. ágyásból a fokhagymákat már nagyon ki kéne szednem. A sárgarépáim nagyon lassan növekednek, céklát viszont már ettünk néhányat. Ide ültettem a saláták legújabb generációját. Petrezselyem/paszternák-fronton idén teljes a kudarc, háromszor vetettem, de egyszer sem keltek ki. Pedig direkt még egy vödör komposztot is szórtam a helyükre.

21_1_1.jpg

Az 1. ágyás a hónapban érintetlen maradt. A leszáradt borsót rajta hagytam mulcsként, ide fognak jönni majd az őszre szánt káposztafélék. Alakulnak már a palánták. Tarlórépát és karórépát is szeretnék majd ültetni. Utóbbit nem messze tőlünk - az Őrségben - csutrinak hívják, és rétestölteléknek is használják. Mizuna és pak choi jön még ide, de azokat csak augusztus közepén vetem majd el. Érdekességképpen megemlítem, hogy az ágyás végébe nagyon vegyesen szórtam mindenféle virágmagot, hátha valamelyiket nem szeretik a csigák, és megmarad. Jelentem, mind megették, pedig többféle is kikelt. A körömvirágok egész sokáig nem ízlettek nekik, de végül jött egy esősebb nap...

22_1_1.jpg

Dzsumbuj az 1. ágyásban. A virágzó pórékon átlagosan 4-5 féle rovar tanyázik

23_1_1.jpg

Őszi káposztapalánták vegyesen

Hoztam még egy-egy képet az articsókáról és az egérdinnyéről.

24_1_1.jpg

Egy tő élte csak túl a telet, de legalább végre megkóstoljuk. Kerestem már youtube videót róla, hogy mit is kell vele csinálni.
25_1_1.jpg

Múltkor írtam, hogy az egérdinnye-palántáimat sajnos mind leették a csigák. A második vetés már nem kelt olyan jól, el is vannak jócskán maradva a tavaly ilyenkori állapothoz képest.

Köszönöm, hogy elolvastátok, jó kertészkedést Mindenkinek! És most jöhetnek a bónusz-receptek :) :

Sajtos cukkini fasírt
70-80 dkg reszelt cukkini
só, bors
2 gerezd fokhagyma
2 tojás
15 dkg reszelt sajt
8 ek zsemlemorzsa
aprított petrezselyem
fél tk fűszerpaprika
Ezeket összekeverjük, golyókat formázunk, zsemlemorzsába forgatjuk, tetejüket olajjal
megkenjük, 220 fokon kb. 30 percet sütjük, amíg a tetejük kicsit megpirul.
Sütőben sült, zöldfűszeres-fokhagymás-olívaolajos zöldségekkel tálaltam.

26_1_1.jpg

Sajtos-tejszínes mángoldszáras tészta
Ez a kedvenc „gyorskajánk”. A mángoldszárakat felvagdosom, fokhagymás olívaolajon sóval, borssal megpárolom, öntök rá főzőtejszínt, szórok bele reszelt sajtot, és kész is, mehet a tésztára :)

27_1_1.jpg

Ha érdekesnek találtad ezt a bejegyzést, kövess minket Facebookon, nézz körül az Instagramunkon vagy látogass el a honlapunkra!  

 

Szólj hozzá