2020. júl 08.

Júniusi balkonmesék

írta: Magház Hálózat
Júniusi balkonmesék

Kemese Fanni önkéntesünk júniusban is beszámol a fővárosi kis balkonkert alakulásáról.

Írta és fotózta: Kemese Fanni

Június jól indult, aztán a közepén olyan heves zivatar csapott le a fővárosra, hogy a fedett balkonon is a falig becsapott az eső, mindent eláztatott, és ami még rosszabb, az erőteljes növekedésnek indult paradicsom palánták egytől-egyig kidőltek a nagy szélben. Aznap estig hallgattuk a láncfűrészelést, mert a szomszéd utcában kidőlt egy hatalmas fa.

Az egyik tanulság, amit levontam, hogy nem szabad a paradicsom karózást halogatni, mert a váratlan esőzések nagy kárt tudnak okozni, még egy városi balkonon növesztett palántában is. Az evőpálcika karókat gyorsan lecseréltem erősebbekre, még ha átmenetileg is, a profi támrendszer elkészültéig, amely immár szüretig a paradicsomok mankója lesz.

2020-07-06_10_19_20_1.jpgFotó: Kemese Fanni

Ebben a hónapban kacsoltam is. Hat tő esetén még nem vészes munka, inkább mókás, ahogy az ember lecsippenti a hónaljhajtásokat a növényről. Csak néha folyamodtam metszőollóhoz: ha a megbújt hajtás olyan nagyra nőtt, hogy a szárat is károsíthattam volna a letépésével. Három bújkáló hajtás egyenesen vázába került és meggyökeresedett; kertbe kerülnek majd, kíváncsi vagyok, hogy lesz-e rajtuk termés nyár végére.

A hónapban végre megjelentek az első virágok, sőt, nem sokkal később az első bogyók is a parikon. A tavalyi félsikerekből tanulva a virágokat már zárt állapotukban megpöckölgetem egy kicsit, hogy elősegítsem a porzást, de persze óvatosan, hogy ne törjem le őket. A paprikák még nem virágoznak, ellenben az ehető virágaim fantasztikusan alakulnak: rengeteg árvácska termett, és a búzavirágok szirmait is leszedtem; hideg gyümölcslevesek tetejére szórtam őket díszes "levesbetétnek".


Ugyan a palánták ültetésénél a cserepek aljába érett marhatrágyát is kevertem a valamennyi trágyát amúgy is tartalmazó földhöz, de kicsivel egy hónappal az ültetés után megkezdtem a heti egyszeri tápoldatozást. Egy kertészeti előadáson hallott tippet rendszeresen alkalmazok a tavalyi sikeres próba után: Budapesten kemény a víz, ezért egy evőkanálnyi citromsavat öntök minden 10 liter csapvízhez. (Citromsavat csomagolásmentes boltban vettem még tavaly egy kis üveggel, azóta is kitart még a készlet.)

2020-07-06_10_18_13_1_1.jpgFotó: Kemese Fanni

A kártevőkkel még mindig szenvedek, így folytattam a neem olajos belocsolást, de ahogy nőnek a növények úgy egyre nagyobb adag oldatokat keverek és sűrűbben is adom a növényeknek. A jó hír, hogy a tetvek legalább nem tértek vissza a májusi salátás fiaskó után.


Hónap végére elért minket az igazi nyári meleg. Jelenleg még egy kicsit küszködöm azzal, hogy eltaláljam a megfelelő mennyiségű öntözővizet. Kéreggel mulcsoltam a földfelszínt, hogy lassabban száradjon a talaj, mégis sokszor napközben lekókadnak a levelek a déli napsütésben. Nem emlékszem, hogy tavaly tapasztaltam volna ilyesmit a paradicsomokon, ezért gyanakszom arra, hogy még nem találtam el a megfelelő vízmennyiséget. (Vagy idén erősebb a sugárzás és hiányzik nekik az árnyék?) Remélem, hogy a júliusi beszámolómban egyre több fejlődő termésről, és virágzó paprikáról számolhatok majd be. Addig is jó kertészkedést mindenkinek!

Szólj hozzá

kertészkedés önkéntesek Budapest noparakert balkonmesék 2020