2020. aug 24.

Júliusi beszámoló a Nyárikonyha-kertből

írta: Magház Hálózat
Júliusi beszámoló a Nyárikonyha-kertből

#noparakert sorozatunk részeként időről időre önkénteseink is bemutatják, hogy min munkálkodnak a kertjükben. Ezen a héten Gabi beszámolóját hozzuk nektek a kert újdonságairól.

Írta és fotózta: Kis Gabi

Visszanézve a korábbi beszámolómat látszik, mennyire más a kertem most, július végén, mint másfél hónappal ezelőtt. Nagy öröm látni az éves munkám eredményét.

Az üvegház

A tavasz elején készült üvegházam most sem üres. Némi kísérletezgetés után rájöttem, hogy a rukkolának és a bazsalikomnak nincs jobb helye ennél. Sokkal gyorsabban fejlődnek, mint a szabadban, és a csigák sem tudják megtámadni őket. Pak choi-t és új-zélandi spenótot is vetettem ládákba, ezeket kiültettem, amikor megerősödtek.

bazsalikom-rukkola.png

A Magházas magok

Ezekről a növényekről mindig eszembe jutnak a téli Magházas bulik. A héten nekilátok a magfogásnak, remélem, ezen a télen már én is hozzá tudok járulni a magcsomagoláshoz.

Mint szerintem mindenkinek, a paradicsom nekem is a kedvencem, ahogy a konyhába, úgy a kertben is mindent visz, szinte nem lehet elrontani a magról ültetést.

A White Currant meglepett, mert se nem fehér, se nem ribizli méretű, elképzelhető, hogy összekevertem a magokat? ;) A piros koktélparadicsom volt az első, amit megkóstolhattunk egy mini salátában a veresti uborkával. A mátrafüredi ökörszív még nem pirosodik, de napról napra nő, remélem, jut belőle befőzésre is. A Blue Cream Berries egyelőre fekete, kíváncsi leszek, milyen színe lesz, mire megérik. Az utolsó kép kakukktojás, Principe Borghese paradicsom, ami egy szicíliai nyaralás emlékét őrzi, onnan hoztuk a magokat, így már három éve forgatjuk. Remélem a jövő tavaszi magbörzékre már tudok hozni belőle.

paradicsomok.png

Alakulnak más magházas növényeim is. A csodatölcsért és a körömvirágot a Szimplakertes magbörzén kaptam, a veresti uborkát és az egérdinnye pedig a végtelen téli magcsomagolásokra emlékeztet. Utóbbi befutotta az egész kerítést, kerek kis uborkára emlékeztető termései vannak.

maghazas_egyeb_1.png

Kísérletek

Írtam róla, milyen szépen beindult a karácsonyról maradt, kicsírázott krumpli. Nem jutottam hozzá, hogy feltöltögessem az ágyást ahogyan kellett volna, valójában nem csináltam vele semmit. Amikor július elején elszáradtak a szárak és a levelek, semmiképpen nem számítottam ilyen jó termésre kicsit több mint 1 négyzetméterről. Öt kiló volt összesen, kétszer is jót ettünk belőle a családdal.

krumplitermes.png

Megpróbáltuk az amerikai őslakos módszert, a kukorica, bab és tök társítását. Sajnos ősellenségeim a csigák a három nővérből kettőt felfaltak, a kukorica viszont gyönyörűen fejlődik. Olyan magaságyásba került, amiben szinte csak komposzt van. Érdekeségképpen tettem mellé képet egy másik kukoricáról, amit normál kerti földbe ültettem ki. Hatalmas a különbség!

kukorica_rulez2.png

Gyerekekkel kiszórtunk lenmagot még tavasszal, szépen kinőtt, virágzott is, termést hozott, amelyekben tényleg ott a lenmag.

lentermeles.png

Körömvirágot szórtam ki a felmagzott mángold helyére, gyönyörű! A felét szárítom teának, a másik feléből készül a körömvirág krém.

koromvirag_projekt.png

Szólj hozzá

kertészkedés önkéntesek Göd noparakert