2023. nov 21.

Árutermelés és sokféleség II.

írta: Magház Hálózat
Árutermelés és sokféleség II.

Írta: Réthy Katalin

A Magház egyesület online szakmai tartalmainak megvalósulását az NBGK támogatta.

A cikk első részét ide kattintva olvashatod.

A sokféleség az értékesítés szempontjából számos kihívást támaszt, és nem szokványos piaci csatornák felé terel minket. A Magházas termelők egybehangzó véleménye szerint a változatos árukészlet értékesítésének kulcsa a közvetlen vásárlói kapcsolat és a folyamatos edukáció. A személyes találkozások, a felhasználási ötletek, receptek, kóstolók mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a vásárlók hosszú távon elköteleződjenek és egy idő után már keressék az újdonságokat.  A lakossági vásárlóknál fontos az is, hogy a különlegességek és a “hagyományos” alapanyagok egyensúlyban legyenek; így lehet megszólítani egy szélesebb vásárlóközönséget.

Közösség által támogatott mezőgazdaság 

A Terápiás Kertben  és a Szabadon Nőtt kertben közösségi mezőgazdasági modell működik,  azaz a vásárlók a gazdasággal egész szezonra leszerződve, fix tagsági díjért cserébe részesülnek a heti terményből. A modell előnye, hogy a vásárlók és a termelő közösen viselik a termelés kockázatait, a termelő így akkor is bevételhez jut, ha az egyik terményét például elviszi valamilyen kártevő. A változatosság kiemelten jól tud érvényesülni ezen a piaci csatornán, hiszen a vásárlók örülnek, ha minden héten más-más termények, változatos fajták kerülhetnek az asztalukra. A dobozokba hetente 6-14 féle zöldség kerül, melyekhez a termelők recepteket, felhasználási ötleteket is tudnak kínálni hírlevélben vagy a közösségi médián keresztül.

heti_dobozok_a_terapias_kertnel.jpg

Bevásárlóközösség, kosárközösség, kenyérközösség

A jellemzően vásárlók által szervezett bevásárlóközösségek célja, hogy közvetlen kapcsolatot hozzon létre a termelőkkel és heti szinten változatos árukat biztosítson tagjainak. A termelők, termék-előállítók minden héten friss listát tesznek közzé, melyet önkéntesek összesítenek. A tagok online táblázatos formában vagy webshop felületen tudják leadni a rendeléseket, amit fix időpontban vehetnek át egy átadó ponton. Az Orsiherba biokertből Papp Orsi kertész a Zuglói Kenyérközösségbe és a Dombvidék Kosárközösségbe szállítja heti rendszerességgel terményeit. Minden héten fix összeállított dobozt kínál, emellett listából is össze lehet állítani a vásárlást.  A sokféleséget keresik nála a vásárlók, a tájfajtákat is igyekszik külön feltüntetni a heti listában. Így került idén például a tagokhoz  a tápióbicskei tájfajta sütőtök. Elmondása szerint sokkal szélesebb szortimenttel dolgozik, mint más gazdák, és ez a változatosság adta meg neki a fejlődési lehetőséget. A vásárlók keresik, szeretik a furcsa, tarka- barka zöldségeket és elfogadják, hogy valamiből esetleg kevesebb van. Orsi szerint előnyös ez a rendszer, hiszen a  szervezők leveszik a termelők válláról a piaci integráció terhét és egy nyitott, tudatos vásárlóközönséggel kötik össze őket. Logisztikailag viszont kihívást jelenthet a sokféleség, ha sok terméket kell hetente feltölteni egy webshopba, vagy kisebb mennyiségeket elosztani több érdeklődő között. 

Termelői piac

A termelői piacok szerencsére egyre inkább terjedőben vannak az országban. A Szezon Kert terményei jelenleg Budajenőn a Jenői Kispiacon bukkannak fel kétheti rendszerességgel. A piac szervezője a Kisköz Egyesület, akik kiemelt hangsúlyt fektetnek a közösségi értékekre. Minden piacnap külön tematikával rendelkezik, ezek általában az egészséges életmódhoz és a környezetvédelemhez kapcsolódnak és támogatják a megjelenő termelőket is az értékesítésben. Például a cékla és a mángold szezonjában a szomszédos pékség mángoldos quichet készített, a gyerekek pedig céklás színezővel és nyomdázással ismerkedtek a zöldségekkel. A piacnapokon túl az egyesület magbörzét, hagyományőrző és innovatív közösségi programokat is szervez, ezáltal a piac vásárlóközönsége aktív helyi közösségé tud formálódni.

rethy_kati_a_jenoi_kispiacon.jpg

Éttermi beszállítás 

Az éttermi színtéren egyre több séf keresi a különleges alapanyagokat, nagyvárosokban mindenképpen van piaca a sokféleségnek. A folyamatos kísérletezésnek és saját fajtáknak köszönhetően egyedülálló szortiment tud megjelenni az éttermek felé. Az éttermek esetében akkor jó az együttműködés, ha hosszútávú elköteleződés jön létre a séfek részéről, akik értik és szeretik a változatos alapanyagokat. Leginkább a bisztró jellegű éttermekben, heti/ havi szinten változó étlapokkal tud jól működni a változatos alapanyagkínálat. Nagyobb éttermek, beszállítók felé problémát jelent, főleg egy kis kert esetében, hogy csak kis mennyiségek állnak rendelkezésre és nem mindig biztosítható egy terményből a több heti vagy több havi folyamatosság. A Szezon Kert hosszú távú együttműködések keretein belül, heti egy fix szállítási nappal szállít zöldségeket, fűszereket és ehető virágokat a Mák és a Hétköznapok Pizza éttermeknek.

Kiegésztő tevékenységek

A tudás, amit az évek alatt szereztünk a diverz kertek fenntartásában nem csak az eladott áru formájában kamatoztatható. A Magházas gazdák sikeresen működnek közre fajtakísérletekben, termesztési kísérletekben, szemléletformálásban és oktatásban is. Ezek a tevékenységek amellett, hogy támogatják a sokféleség terjedését, plusz jövedelem forrást biztosítanak.

Ha érdekesnek találtad ezt a bejegyzést, kövess minket Facebookon, nézz körül az Instagramunkon vagy látogass el a honlapunkra!

nbgk.png

Szólj hozzá

agrobiodiverzitás Magház mezőgazdasági sokféleség Magház hálózat árutermelés