2023. aug 14.

Július végi helyzetjelentés a kiskertből

írta: Magház Hálózat
Július végi helyzetjelentés a kiskertből

Írta és fotózta: Lajosné Bartalis Kinga

Először is: az elmúlt 1 hónapban nagyon sok eső esett. 32 napból 16-on esett valamennyi, összesen 159 mm (saját feljegyzések alapján). Ennek örömére alig kellett locsolni, ami azért nagy könnyebbség. Cserébe igen bőséges továbbra is a csigapopuláció (sosem gondoltam volna, hogy még a málnabokrokat is telenyálazzák, pfúj…).

A veteményes környékén nem olyan vészes a helyzet, ott szezon eleje óta szorgosan szedegetem őket, a mángoldon kívül nagy kárt másban most épp nem tesznek, de a kert többi részében csapatostul bandáznak. Poloska szerencsére eddig nincs túl sok, krumplibogár a padlizsánokon 2-3 akad naponta. Izgulok azon, hogy ebben a hűvösebb nedvesebb időben felütik-e a fejüket a gombás betegségek, de a lisztharmaton kívül eddig egész jól megúsztuk, a tökök cukkinik meg köszönik szépen, így is egész jól elvannak.

Egy áttekintő kép:

1_7.jpg

A múltkori szisztéma alapján megint hátulról mesélek arról, hogy jelenleg mi újság az egyes ágyásokban.

6. ágyás

Ez ugye az ásásmentes, tökpalántás ágyásunk. A cukkiniknek, spárgatököknek nagyon bejött, a spagettitökök is folyamatosan hozzák az új terméseket, pedig őket elég rendesen ellepte a lisztharmat. Az Orange sütőtök egész jól teljesít, viszont a másik kettő (hokkaido és egy szomszéd bácsitól kapott ismeretlen jellegű sütőtök) a rengeteg zöldtömeg ellenére csak 1-1 termést tudott megkötni.

4_6.jpg

3_7.jpg

2_7.jpg

5_10.jpg

Itt oldalt a málna mellett vannak a méteres babok, amikről az írtam múltkor, hogy nagyon lassan indultak be. Az elmúlt 1 hónap alatt óriási változáson mentek keresztül. Egyrészt gyönyörű szép halványlila virágaik vannak, melyek a meleg előtt 11 körül becsukódnak, másrészt van már olyan hosszú bab is, mint a karom. Alig várom, hogy megkóstoljam, holnap valami zöldbabos ebéd lesz :) Szegénynek nagyon sárgulnak a levelei, valószínűleg a sok eső kimosott valamilyen tápanyagot a még amúgy sem túl fickós talajból, de szerencsére ez  babokat nem érinti egyelőre.

6_4.jpg

7_1_1.jpg

7_4.jpg

Az 5. ágyásban is változások történtek. Remélem nemsokára eszünk némi kukoricát. Kiszedtük az ősszel duggatott fokhagymát, hagymát, és elültettük az első adag káposzta-félét: mizunát, salátabrokkolit, leveles keleket. Külön kedvencem eddig ez az utolsó tépőkel, szerintem nagyon jópofán néz ki. Kaptak egy fátyolfólia-alagutat, már csak a csigákon aggódom, hogy egy harapásra végeznek velük, de eddig megúsztuk. Oldalt a már majdnem 2 m-es labodáim várnak a magfogásra.

10_5.jpg

11_3.jpg

8_4.jpg

9_2.jpg

A 4. ágyásban annyi történt, hogy a sok esőtől minden intenzív burjánzásnak indult. Ez a másodvetős ágyás, borsó volt előtte. A céklák és a zöldhüvelyű zöldbabok a sok esőtől nagyon jól érzik magukat. A répákból nem tudom, mi lesz, elég foghíjasan keltek ki amúgy is, és a baboktól nem nagyon látszanak már. A virágos rész (az ágyás végében) is sokat nőtt. Nagyon szeretem ezeket a búzavirágokat. Valahol azt olvastam, hogy ezek a kert hercegnői és szerintem tényleg. Olyan méltóságteljesen karcsúak és elegánsak. :)

12_2.jpg

13_1.jpg

 

14.jpg

A 3. ágyáson nem sokat változtattunk. A hagymák óriásiak lettek idén, kérdés, hogy meddig fognak elállni. Talán ki kéne őket már szedni, annak ellenére, hogy nem száradtak még el teljesen. Palántáztam néhány salátát, gondoltam, hátha ebben az időben fognak működni, de nagyon keserűek. A szélső leveleket szoktam csipegetni próbaképpen. A korábbi adag nemsokára virágzik. A mángoldok egyértelműen az idei év sztárjai. 1 hete szüreteltem le az összes nagy levelet, erre megint lehet belőlük szedni. Ezen az oldalon a csigák sem bántják őket. Tavaly nyár vége felé a poloskák szívogatták meg nagyon a leveleiket (a száruk akkor is használható volt), de eddig még nem szaporodtak el annyira szerencsére. Lefényképeztem az egy szem karórépámat, ami 1 hónapja még a halálán volt a földibolha-sortűz miatt, de most egészen magához tért.

15.jpg

16.jpg

17.jpg

Ez a 2. ágyás a málna felől a csigarágott mángoldokkal kezdődik. Utána van 6 tő padlizsán, sok paradicsom és a köztes helyeken még a maradék paszternák. A száraz lóbabokat már eltettem a jövő évre. A mángoldok mellett a padlizsánok is befutók idén, az összesen 11 tőről (ebből egy Nerót kiültetés után csigatámadás ért, 3 Vajdasági fehér) már 3x ettünk padlizsánkrémet, legutóbb 14 db-ból készült ipari mennyiség, és sült padlizsánt még a fagyasztóba is tettem. Többet ettünk mint paradicsomot, ami azért fura, a paprikát pedig messze lehagyta mindkettő. A paradicsomok közül a koktélok (sárga körte, datolya) indultak be és a „nagymamám-tájfajta” ökörszívből tudtunk már néhányat megkóstolni. Az Indigo Rose nagyon ígéretes, de még nagyon zöld a nemfekete része, a többi viszont (Chocolate Stripes és Kellog’s Breakfast) már lassan érik.

19.jpg

21.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg

25.jpg

26.jpg

27_1.jpg

Az 1. ágyásban van a többi paradicsom, néhány magától nőtt mutáns napraforgó, a hónaljakban is hoznak virágot. Lassan érnek a paprikák, rengeteg a zöld, de nem kapkodják el a színesedést. A bazsalikom csodálatos, teljesen kitölti a szabad helyet. Most először próbálkozom padlizsán magfogással is. Nem akartam az egész növényt letakarni, egyrészt mert nincs annyi fátyolfóliám, másrészt mert kicsit féltem a sok eső miatt, ehelyett kinéztem néhány virágot, ami nemsokára kinyílik, és azokat bugyoláltam be. Kíváncsi vagyok, bekötnek-e így is. Az érő paradicsomokból már indul a magfogás.

28.jpg

29_1.jpg

30.jpg

31.jpg

32.jpg

33_1.jpg

Ágyáson kívüliek:

A egérdinnyékre nagyon büszke vagyok, ilyen szép nagyok lettek idén és igazán bőtermő.

34.jpg

35.jpg

A kolbásztök is nagyon bevált:

36.jpg

37.jpg

38.jpg

Az articsókák pedig sokat nőttek:

39.jpg

Nagyon köszönöm, hogy végigolvastátok!

40.jpg

Ha érdekesnek találtad ezt a bejegyzést, kövess minket Facebookon, nézz körül az Instagramunkon vagy látogass el a honlapunkra!

Szólj hozzá

kert kertészkedés agrobiodiverzitás mezőgazdasági sokféleség Magház hálózat Magház kiskövet