2020. sze 09.

Augusztusi balkonmesék

írta: Magház Hálózat
Augusztusi balkonmesék

Elszaladt a nyár utolsó hónapja is, így hozzuk nektek Kemese Fanni önkéntesünk augusztusi beszámolóját arról, hogy mi történt a budapesti balkonkertben.

Írta: Kemese Fanni

Augusztusban végre paradicsomot szüreteltünk a balkonon. A parik hozták a fantasztikus édes ízt, még ha a tavalyi formavilágot, vagyis a csúcsos véget és a bordó színt szinte el is vesztették már erre a generációra. Akitől a magot kaptam, szintén hasonló változást tapasztalt a tavalyi terméshez képest. Vélhetően az ok az, hogy az előző generáció növényei túl sűrűn voltak ültetve más pari fajtákkal, és még ha kicsi is a keresztbe porzódás esélye, itt mégis ez történt. Várhatóan jut nekem is a tavaly előtti magokból, így jövőre még mindig lehet kísérletezni ezzel a fajtával. Persze ez nem azt jelenti, hogy nem fogtam az idei termés magjaiból. Minden tőről válogattam, a legcsúcsosabb formájú paradicsomokat igyekeztem kiválasztani.

pari1.jpgfotó: Kemese Fanni

pari2.jpgfotó: Kemese Fanni

Az első szüretre pont a nyaralásunk előtt került sor, így vittem magammal egy kis befőttes üvegben az áztatott magokat, hogy aztán egy szintén magammal vitt szűrőben lemossam a kocsonyás anyagot a magokról és szépen kiszárítsam őket egy tányéron (ezen útmutató szerint). Nagy szerencsénkre a nyaralás ideje alatt is rendszeresen locsoltak a balkonon, így a második sor pari termés is szépen érik; a napokban újra házi paradicsomot ehetünk majd a szendvicseink mellé. A hat tőről eddig 1,3 kg parit szedtünk, nagyon kíváncsi leszek a végeredményre.

Áprilisban több fajta paradicsom palántáról is beszámoltam, amelyek többsége egy kertbe került. Az agyvelő alakú voyage paradicsomok végül szuperül alakultak (az andoki törpe is rengeteg termést növesztett, de az nem annyira látványos), megkésve, mint mindenhol máshol ebben a szezonban.

agyvelo_3.jpgAgyvelő paradicsomok futnak. fotó: Kemese Fanni

agyvelo_2.jpgAgyvelő paradicsomok közelről. fotó: Kemese Fanni

agyvelo1.jpgÉrik az agyvelő paradicsom. fotó: Kemese Fanni

Az augusztus a snack paprikák hónapja is volt. Összesen 5 tövet ültettem belőlük a balkonra, és nagyon eltérően performálnak; a rengeteg virág többsége elvirágzott és lepotyogott. Van olyan növény, amelyiken csak 1-2 paprika fejlődik, egy másikon több, mint tíz. Valószínűleg különbözőek a körülményeik: az egyik cserép a paris cserepek közé ékelődik, illetve van ami mellett büdöske is nőtt, van ami mellett pedig semmi. Kíváncsian várom, hogy mikor kezdődik majd a színváltás. Kicsit olyan, mintha versenyt futnánk az idővel, hogy lesz-e még elég napsütés, vagy trükközni kell az utóérleléssel.

snack1.jpgPaprikák és büdöskék. fotó: Kemese Fanni

snack2.jpgSnack paprika közelről. fotó: Kemese Fanni

A paradicsomon kívül a macskamentából fogtam magot, így jövőre is biztosított Mamusz macska szórakoztatása. A bazsalikomok is hatalmasat nőttek a hónapban, így szüretelni is tudtam belőlük. A tihanyi piacon vettem két csomag görög bazsalikomot, és amellé szedtem a saját olasz és lila levelű bazsalikomomból, így egy ebédre való zöld pesztót készítettünk belőlük. Azokat a szárakat nem bántottam, amelyek virágoznak, szeretnék még ezekből is magot fogni (az olasz bazsalikom már tavalyi saját magfogásból vetett növényke volt).

Szeptember, kérlek legyél napsütéses!

Itt a magház blogján hónapról hónapra beszámolok a kis fővárosi balkonkertünk alakulásáról a balkonmesék sorozatban.

 

 

Szólj hozzá

kertészkedés magok önkéntesek Budapest magfogás noparakert balkonmesék 2020